Matlista nr 1 av 7

Det här är vad som är lagom för oss, 2 vuxna & 2 små barn, på 2 måltider.

Ibland blir det över, ibland tar det slut men ganska ofta blir det bra 😉 Mängden kanske inte stämmer med originalrecepten eftersom jag ändrat om lite & ökat eller minskat efter åtgång i våran familj.

Det här är alltså en latmask för mej  🙂

Här finns även Inköpslistan – det känns väldigt enkelt att handla & laga när det är förberett så här långt!

 

Pestobakad lax = 1 gul lök, 1 vitlöksklyfta, 1 paprika, 1/2 squash, 1dl röda linser, 250g krossade tomater, 2dl grädde, 750g lax, 6msk keso
+Potatis, blomkål – 600g att göra mos av, 1/4 salladshuvud, 3 tomater, 1/2 gurka, minst 10 oliver, 10 solt.tomater i strimlor, 30 små kapris, 2 avokados

 

Senapsbiffar, det här blir för mycket biffar men det är ju toppen att ha i frysen de dagar ingen är sugen på att laga mat!

= 1kg köttfärs, 4.5msk senap, 2msk lökpulver, 2tsk salt
+Potatis, sås, broccoli – 800g, 5 skivade & stekta champinjoner, 3 tomater, 1/2 gurka, 1/4 salladshuvud, minst 10 oliver, 10 solt.tom i strimlor, 2 avokados

 

Superdupersnabb fisk = 800g Hoki, 4dl creme fraiche, 1 citron, 1tsk salt, 2tsk peppar, 2msk fryst dill, 1msk lökpulver

+Potatis, broccoli – 800g att göra mos av, kokt morot – 500g, äter – 125g, majs – 125g, haricots verts

 

Linsgryta = 2dl gröna linser, 5dl grönsaksbuljong, 1 gul lök, 1 purjo, 1 palsternacka, 500g passerade tomater, Oregano, Salt & peppar

+ Blomkål 1/2 – rå, haricots verts, 5 champinjoner – skivade & stekta

 

Kyckling i ugn med syrligt hopkok = 1kg kyckling, 3 tomater, 1 rödlök, 2 vitlöksklyftor, 2msk olivolja, 250g champinjoner, 175ml vitt matl.vin

+ Potatis, broccoli 1 – stekt, 1/2 skivad & stekt squash, edamamebönor, majs

 

Lämna en kommentar

20 − tre =